עיצוב גינה מעוצבת בבית

גינה מעוצבת יכולה להיות תוספת יפה לכל בית ולהציע מפלט שליו מהמולת היומיום. עיצוב גינה מעוצבת יכול להיות מאמץ מאתגר ויצירתי, המשלב אלמנטים של אדריכלות, גננות ואומנות. המפתח ליצירת גינה מוצלחת ואסתטית הוא לתכנן ולעצב בקפידה ובמחשבה. יש לתת את הדעת על גודל וצורת הגינה, סוג האדמה, האקלים וסוגי הצמחים ושאר המאפיינים שיש לכלול. בתכנון קפדני וקצת יצירתיות ניתן ליצור גינה מעוצבת יפה ופונקציונלית שתהווה מקור להנאה ורוגע לאורך שנים.

העריכו את המרחב והאקלים של הגן

לפני שמתחילים לעצב גינה, חשוב לקחת בחשבון את השטח הפנוי, האקלים וסוג הקרקע של האתר. השטח הפנוי יעזור לקבוע איזה סוג של עיצוב ופריסה אפשרי. כך למשל, גודל האתר יקבע האם הגינה מתאימה לגידול פרחים, עשבי תיבול וירקות או שנדרש עיצוב קטן יותר. אם יש שטח גדול זמין, ייתכן שתרצה ליצור עיצוב רב תכליתי המשלב תכונות שונות כגון פינת ישיבה, בריכה, אזור משחקים ומשטח ירק. סוג האדמה ישפיע על בחירת הצמחים שניתן לגדל בגינה. חשוב לבחון האם האדמה מתאימה לסוג הצמחים שאתם רוצים לגדל. לדוגמא, צמחים מסוימים מעדיפים אדמה חולית וקלילה, בעוד שאחרים מעדיפים אדמה חרסית יותר.

בחר את הצמחים והתכונות הנכונים

לאחר שהחלטתם על סוג הגינה הרצויה, תצטרכו לבחור את הצמחים והתכונות שיידרשו ליצירתה. כדי ליצור גינה מעוצבת ופונקציונלית כאחד, כדאי לבחור בצמחים ובמאפיינים המתאימים למיקום הגינה ולסוג האדמה. בבחירת צמחים, ייתכן שתרצה לשקול את סוג הגינה שברצונך ליצור ואת סגנון הבית שלך. לדוגמה, גינה המעוצבת עם צמחים מקומיים בעיקר תשתלב היטב עם גינה בסגנון טבעי, בעוד שגינה המכילה צמחים חד-שנתיים ורב-שנתיים בצבעים עזים מתאימה לעיצוב מודרני יותר. בעת בחירת צמחים לכלול בעיצוב שלך, ייתכן שתרצה לשקול את הדברים הבאים:

- סוג הקרקע. צמחים מסוימים דורשים כמויות שונות של חומרים מזינים באדמה וחלקם ישגשגו באדמה חולית בעוד שאחרים מעדיפים אדמה חרסית.

- רמות אור ותנאי גידול. כמות אור השמש שצמח צריך כדי לשגשג תלויה בסוג הצמח. לדוגמה, צמחים חובבי שמש זקוקים לשש שעות או יותר של אור שמש ביום, בעוד שצמחים חובבי צל דורשים פחות משש שעות של אור שמש.

- כמות ותדירות ההשקיה הנדרשת. צמחים מסוימים כמו קקטוסים וסוקולנטים זקוקים למעט מאוד מים ולכן מתאימים לאזורים דלי מים. צמחים אחרים כגון שרכים וסוגים מסוימים של פרחים זקוקים להרבה מים.

- גודל וצורת העלים. לצמחים מסוימים יש עלים שניתן לגדל סביב צמחים ומבנים אחרים או לחתוך אותם כדי ליצור צורה עבה יותר. דוגמאות לכך כוללות גפנים ושיחים.

עיצוב הפריסה של הגן

לאחר שבחרתם את הצמחים והמאפיינים לגינה, תוכלו להתחיל לעצב את פריסת הגינה. פריסת הגינה חשובה שכן היא תקבע כיצד הצמחים מסודרים והיכן ימוקמו המאפיינים השונים. סקיצה או תוכנית של פריסת הגן תעזור לך לדמיין את העיצוב ולהבטיח שהאלמנטים ממוקמים נכון. ישנם מספר שיקולים בעת תכנון הפריסה של גינה, כולל הדברים הבאים:

- גודל וצורת האתר - הגודל והצורה של האתר הזמין יקבעו את סוג עיצוב הגינה שניתן ליצור והאם ניתן לפצל אותו למספר חלקים. לדוגמה, אם זמין אתר בצורת מלבני, ייתכן שתרצה ליצור עיצוב עם צורה מלבנית, או אם אתר מרובע או עגול זמין, ניתן ליצור עיצוב עגול או מרובע.

- מיקום השמש - מיקום השמש לאורך היום יקבע את סוג הצמחים שניתן לגדל באזורים שונים בגינה. לדוגמה, אזורים המקבלים פחות אור שמש מתאימים בדרך כלל לגידול צמחים המעדיפים סביבה קרירה יותר.

- סוג הקרקע - סוג הקרקע ישפיע על סוג הצמחים שניתן לגדל באזורים שונים בגינה. לדוגמה, קרקעות חוליות טובות בדרך כלל לגידול פרחים, בעוד שקרקעות חרסיות טובות יותר לגידול ירקות ועצים. - זרימת הגן

- יש לעצב את פריסת הגינה כך שתזרום עם הנוף שמסביב. למשל, גינה שזורמת עם צורת בית תיצור עיצוב גינה משולב ואסתטי יותר.

הכן את האדמה והניח את היסודות

לפני הנחת היסודות לגינה חדשה, תחילה תצטרך להכין את האדמה. אדמה בריאה ופורייה חשובה לגידול צמחים בריאים, ולכן לפני תחילת כל עבודת בנייה כדאי להכין את האדמה. הכנת הקרקע תהיה תלויה בסוג האדמה שנמצאת בגינה. לדוגמה, אם הקרקע חולית, ניתן לשפר אותה על ידי הוספת כמות גדולה של חומר אורגני לשיפור המבנה שלה. באופן דומה, אם האדמה היא חרסית, חשוב להוסיף חומר אורגני לשיפור הניקוז. כדאי לשקול גם את פריסת השבילים, את המיקום של התאורה והריהוט, ואת השתילה של כל שיחים ומאפיינים אחרים כגון בריכה או גדר. מתי בהנחת היסודות של גינה חדשה, חשוב לקחת בחשבון את העיצוב והפריסה של הפריסה כדי להבטיח שהגינה מתאימה לצמחים ולמאפיינים שיכללו. לדוגמה, ייתכן שתרצו ליצור עיצוב מלבני עם שביל העובר באלכסון בגינה מכניסה לגינה. פריסה זו תתאים לאתר בצורת מלבני, אך אם יש אתר עגול, עיצוב עגול עשוי להתאים יותר.

פרוס שבילים, מדשאות וגבולות

אחד הדברים הראשונים שיש לקחת בחשבון בעת פריסת היסודות לגינה חדשה הוא פריסת השבילים והגבולות. מסלולים משמשים לקישור בין אזורים שונים בגינה ויש לעצב אותם כך שיתאימו לפריסת הגינה. ניתן לעצב שבילים בכמה דרכים שונות וניתן להשתמש בחומרים רבים ושונים ליצירתם. ניתן לעצב שבילים כך שיתאימו לכל סוג של גינה ובאמצעותם ניתן לקשר בין אזורים שונים בגינה או ליצור גבול בין חלקים שונים בגינה. ניתן לעצב שבילים באמצעות מספר חומרים שונים, כולל קליפה, עץ, חלוקי נחל, לבנים או חול. בבחירת חומר למסלול, חשוב לקחת בחשבון את המראה, העמידות והעלות שלו. לדוגמה, שבילי עץ או קליפה מספקים מראה כפרי ומהווים בחירה טובה לגינה בסגנון טבעי, אך אולי לא יתאימו לגינה הדורשת יותר דריסת רגל. שבילי חלוקי נחל ולבנים עמידים ומתאימים לכל גינה, אך עשויים שלא להתאים לגינות הדורשות תחזוקה רבה, שכן חלוקי נחל ולבנים קשים להסרה כאשר גדלים ביניהם עשבים שוטים. מסלולי חול קלים לתחזוקה וניתן לגרוף אותם כדי להסיר עשבים שוטים, אבל הם לא מאוד מושכים מבחינה אסתטית. באופן דומה, הגבול בין השביל לדשא הוא גם חשוב. ניתן לעצב את הגבול בין המדשאה למסלול בכמה דרכים שונות. לדוגמה, גבול מסורתי עשוי להיות מורכב משיחי נוי הנטועים בקו לאורך קצה השביל והמדשאה. לחילופין, ניתן לעצב את הגבול באמצעות שתילה המתאימה למדשאה. בחירת סוג הבורדר והצמחים שישמשו בבורדר חשובה ותלויה בסוג הגינה שנוצרת ובסוג האדמה המצוי בגינה. למשל, גבול שתול בצמחים מסוג מדבר יתאים לאדמה חולית, בעוד שגבול נטוע שרכים ישגשג באדמה חרסית.